Ministerul Energiei susține CE Oltenia: Este vitală

Data: 19-04-2019

SURSA: DC BUSINESS

Chiar dacă exceptarea CE Oltenia de la plata a 2% ar putea fi considerată ajutor de stat de către Comisia Europeană, Ministerul Energiei spune că va menține măsura.

”Vom vedea ce rezultă. Aşteptăm punctul de vedere al celor care definesc acest lucru, adică Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană. Noi considerăm că nu e ajutor de stat”, a spus Doru Vişan secretar de stat la minister.
Acesta a spus că Ministerul Energiei va explica Comisiei Europene că CE Oltenia este vitală pentru economia românească.
„Comisia Europeană este o instituţie cu care dialoghezi, cu argumente. Haideţi să privim lucrurile şi altfel: la o povară de peste 30% din cifra de afaceri certificate de emisii, ce facem? Eu mă duc la Comisie şi spun că am nevoie de această companie, uite, încă cinci ani am nevoie, că altfel crăp. Şi în legislaţia europeană, securitatea este primordială şi este dreptul fiecărui stat să decidă”, a continuat oficialul ministerial.

Medium.com
Guvernul român a câştigat în ultimii 3 ani peste un miliard de euro din vânzarea certificatelor de CO2
În ultimii 3 ani guvernul român a vândut certificate CO2 de peste 1 miliard de euro. Mai mult de o treime din aceşti bani a fost plătită de CE Oltenia. Cel puţin 50% din bani câştigaţi de statul român puteau fi folosiţi conform directivei europene, pentru modernizarea sectorului energetic generator de gaze cu efect de seră (CEO inclus).
În cronologie inversă, în ultimii 3 ani guvernul român a încasat din vânzarea certificatelor de CO2 următoarele sume de bani:
-în 2018 a încasat 716 milioane de euro;
-în 2017 a încasat 260 milioane de euro;
-în 2016 a încasat 91 milioane de euro.
Înainte de 2016 sumele încasate au fost mult mai mici şi discuțiile referitoare la destinaţiile pe care au fost alocaţi banii încasaţi înainte de 2016 devin nerelevante.
Din banii încasaţi în intervalul 2016–2018, conform legii europene în baza căreia guvernul a încasat miliardul de euro, trebuiau alocaţi în bugetele anilor următori (respectiv 2017–2019) minim 50% din banii încasaţi, pentru “scopuri” clar precizate de legea europeană.
Unde s-au dus cei 50% din banii încasaţi (peste 500 milioane de euro) care conform legii europene trebuiau să se întoarcă ?
Întrebaţi-i pe ei! Întrebaţi guvernele PSD-ALDE şi parlamentul dominat de majoritatea PSD-ALDE! Ei sunt cei care au făcut bugetele 2017–2019.
În lipsa unor alocări transparente care să detalieze OUG 115/2011, cel mai probabil că banii s-au dus în pomeni electorale, în pensii speciale şi salarii nesimţite.
Care sunt autorităţile direct responsabile de alocarea celor 50% şi care este mecanismul de alocare conform legii europene?
Legea europeană (Directiva 2003/87/CE) răspunde la ambele întrebări pentru că Articolul 10 alin.(3) spune că “se consideră că statele membre au îndeplinit dispozițiile (directivei -nn) în cazul în care acestea au instituit și pun în aplicare politici de sprijin financiar sau fiscal (…-nn) sau politici de reglementare naționale pentru impulsionarea sprijinului financiar (…-nn)”
În România, singurele autorităţi care sunt abilitate să “instituie și să pună în aplicare politici de sprijin financiar sau fiscal” sau “politici de reglementare naționale” sunt fie guvernul prin OUG-uri, fie parlamentul. Mecanismul este, aşa cum spune legea, “sprijinul financiar sau fiscal” care trebuia instituit şi reglementat prin politici naţionale.
Şi pentru că vorbim de bugetele 2017–2019, vorbim deci de guvernele PSD-ALDE şi de parlamentul dominat de majoritatea PSD-ALDE.
Ei sunt cei care trebuiau să aloce cei 50% din miliardul încasat.
Ei trebuia să instituie şi să aplice mecanismul de sprijin financiar sau fiscal.