DEPOZITUL NOU DE CARBUNE DE LA EMC ROSIA – CLARIFICARI

Data: 5-09-2018

CE Oltenia prezinta in cele de mai jos informatiile solicitate public cu privire la realizarea noului depozit de carbune de la EMC Rosia:

  1. Care este costul estimat initial pentru construirea noului depozit de carbune, cat s-a cheltuit, in realitate, pana in prezent, si care vor fi costurile totale.

Costul estimat initial pentru construirea noului depozit de carbune, conform studiului de solutii, a fost de 80 mil lei. In baza documentatiei tehnice elaborate ulterior s-a estimat ca valoarea totala va fi de cca 57 mil lei.

Pana in prezent s-au contractat lucrari in valoare de cca 30 mil lei, suma care include inclusiv cheltuielile de proiectare.

  1. Care este raportul cost – beneficiu, din moment ce, din datele publice existente, pana in prezent s-au cheltuit peste 500 de miliarde vechi cu construirea noului depozit, in conditiile in care e departe de a fi finalizat?

 Asa cum s-a precizat in raspunsul anterior, aceasta informatie asupra cheltuielilor efectuate pana in prezent nu corespunde realitatii.

Realizarea investitiei este obligatorie pentru conformarea cu prevederile legislatiei de mediu, iar indicatorii tehnico – economici ai investitiei se regasesc in studiul de fezabilitate. Avand valori pozitive,  indicatorii demonstreaza fezabilitatea investitiei.

  1. De ce nu s-a decis folosirea depozitului de la Pinoasa? Cumva pentru ca a fost necesara inventarierea de lucrari de sute de miliarde de lei vechi pentru firmele de casa ale conducerii CEO?

              Prin realizarea depozitului nou de carbune de la Rosia societatea a utilizat varianta optima care ofera posibilitatea utilizarii unui numar cat mai mare de utilaje/instalatii existente in apropierea noului amplasament.             

  1. Care sunt termenele succesive de finalizare a noului depozit de carbune, angajate prin contractele incheiate pana in prezent?

Pentru contractele incheiate pana in prezent, termenul de finalizare a lucrarilor prevazute este primul trimestru 2019.

  1. Care au fost sanctiunile aplicate angajatilor CEO implicati in contractarea si monitorizarea lucrarilor de constructie a noului depozit de carbune, in conditiile in care acesta trebuia finalizat de cativa ani?

Personalul CE Oltenia implicat in contractarea si monitorizarea lucrarilor de constructie a noului depozit nu a realizat actiuni care sa conduca la prelungirea, in mod voit, a termenului pentru realizarea noului depozit de carbune Rosia.

Principalele cauze care au condus la prelungirea termenului de executie sunt:

  • imposibilitatea achizitionarii intregii suprafete de teren necesare realizarii depozitului pe locatia stabilita initial, din cauza pretentiilor exagarate ale proprietarilor;
  • termenele mari, prevazute de legislatia in vigoare, pentru derularea procedurilor de achizitie a serviciilor de proiectare si realizare a lucrarilor, respectiv repetarea procedurilor de achizitie din cauza faptului ca ofertantii nu au depus toate documentele obligatorii sau din cauza contestatiilor inregistrate;
  • emiterea Autorizatiei de mediu de catre APM Gorj in anul 2017, din cauza solicitarii Greenpeace de anulare a Acordului de mediu pentru scoaterea din circuitul silvic a unei suprafete de teren. A fost depusa plangere la Comisia Europeana care a deschis un dosar in anul 2014, iar in anul 2017 cazul a fost inchis.
  1. De ce nu sunt făcute publice toate contractele incheiate de CEO pentru realizarea noului depozit, inclusiv ultimul, in valoare de 165 miliarde de lei vechi, incheiat cu C. GRIMEX S.R.L.? 

Toate achizitiile derulate de catre societate, inclusiv cele aferente realizarii depozitului nou de carbune Rosia, au fost facute respectand legislatia in vigoare cu privire la modul de comunicare/afisare a informatiilor.

Documentele aferente achizitiilor contractate, inclusiv proiectele de contract, se  gasesc postate pe sistemul electronic de achizitii publice (SEAP sau SICAP) utilizate la momentul achizitiei, sisteme prevazute de legislatia in vigoare.

Atribuirea contractului mentionat s-a realizat prin procedura de Licitatie deschisa, prin publicarea documentelor aferente achizitiei, inclusiv a proiectul de contract, pe sistemul electronic de achizitii publice (SEAP). La licitatie, conform prevederilor legislatiei in vigoare, au putut participa operatorii economici care au putut dovedi cu acte realizarea de lucrari similare, iar valoarea contractului este publicata, de asemenea, in SEAP.

  1. De ce nu sunt facute publice acordurile de redeschidere a vechiului depozit de carbune, emise de institutiile statului care se ocupa de protectia mediului inconjurator? Cumva pentru ca nu exista astfel de acorduri?

              Pentru redeschiderea temporara a vechiului depozit de carbune au fost emise hotarari de guvern care sunt avizate de ministerele de specialiate. De asemenea, nota de fundamentare care sta la baza emiterii hotararii de guvern are toate avizarile ministerelor de resort.

  1. De ce conducerea CEO a preferat sa vanda pe tot parcursul anului cantitati uriase de carbune unor firme private, in loc sa constituie din timp stocurile de carbune necesare pentru iarna viitoare?

              In acest an CE Oltenia a vandut carbune (catre terti, conform prevederilor contractuale, si catre salariati, conform prevederilor CCM) in proportie de 25% din cantitatea vanduta anul trecut.

In concluzie, valoarea cheltuielilor efectuate pentru construirea noului depozit nu coincide cu cea avansata in spatiul public de catre persoane din afara companiei, iar sustinerea utilizarii depozitului de carbune de la Pinoasa in locul celui nou de la Rosia este o dovada a nedetinerii tuturor informatiilor despre desfasurarea activitatii miniere si energetice.    

            Lucrarile de constructie sunt monitorizate permanent de catre responsabili de contracte, diriginti de santier, inclusiv de catre Inspectoratul de Stat in Constructii, in conformitate cu prevederile legale.

          Garda de Mediu a monitorizat activitatea depozitului vechi din iarna trecuta, iar rapoartele si buletinele de analize care atesta faptul ca nu au fost depasite limitele de praf si de zgomot impuse de legislatia in vigoare exista in arhiva Departamentului Protectia Mediului al CE Oltenia, putand fi puse la dispozitia celor interesati.

            Pentru “intarzierea de cativa ani” nu poate fi responsabila actuala conducere si nu pot fi aplicate sanctiuni salariatilor CE Oltenia din cauza pretentiilor exagerate ale proprietarilor de terenuri, sau pentru termenele/etapele legale de derulare a procedurilor de achizitii, sau pentru impedimentele create de asociatiile de mediu care urmaresc prin orice mijloace stoparea producerii energiei electrice pe baza de carbune.