Consiliul Concurentei poate deveni strategul sistemului energetic romanesc?

Data: 9-11-2015

Sursa: ENERGY CENTER

Devine din ce in ce mai evident ca nu vom avea o strategie energetica pana la sfarsitul acestui an si, cel mai probabil, nici macar in anul care vine. Ministerul Energiei, care intr-un nou guvern ar putea sa dispara din schema, nu a rezolvat nimic in acest sens, dimpotriva, a lasat problemele complexe cu care se confrunta mari societati din subordine la voia intamplarii. Cine rezista, bine, cine nu, Dumnezeu cu mila. Exista insa o institutie, Consiliul Concurentei, care de ceva vreme incoace demonstreaza clar ca in sistemul energetic romanesc se produc o serie de anomalii, care, in final duc la ineficienta, la preturi mari pentru consumatori si la lipsa de competitivitate a companiilor romanesti pe o viitoare piata energetica europeana.

„Consiliul Concurentei considera ca actualul mecanism de tarifare, diferentiat pe zone geografice, afecteaza concurenta fara a aduce beneficii consumatorilor sau sa fie justificat de siguranta Sistemului Energetic National. La nivelul Romaniei cele doua componente ale tarifului de transport, respectiv tariful de introducere a energiei electrice in retea si tariful de extragere a energiei electrice din retea, sunt reglementate diferentiat pe zone geografice distincte. Astfel, exista 7 zone geografice pentru care tariful componentei de introducere in retea este diferit, iar pentru componenta de extragere exista un numar de 8 zone pentru care se percep tarife diferite. „

Aceste concluzii erau facute publice la inceputul acestui an de catre institutia de concurenta, dupa o indelugata analiza a pietei de energie din Romania. In urma cu cateva zile, aceeasi institutie, Consiliul Concurentei, confirma ca ” Modul de reglementare a tarifului de transport al energiei electrice induce in piata unele distorsiuni, care nu par a fi justificate de ratiuni de siguranta si echilibru al Sistemului Energetic National.” Sunt scoase in evidenta aceleasi probleme ridicate de nivelul de tarifare al serviciilor de distributie si transport, precizandu-se ca investitiile nu justifica modul de calcul al tarifelor, diferentiat pe zone geogrfice. Cu alte cuvinte, ceea ce ni se imputa noua consumatorilor, in factura de energie electrica, nu are efect pozitiv in imbunatatirea serviciilor.

Paradoxal, in urma cu circa o luna, companiile de distributie a energiei electrice ce activeaza pe piata din Romania (E.ON, CEZ, ENEL, ELECTRICA) incercau sa ne convinga de faptul ca investitiile lor in reteaua de distributie au dus la o crestere a calitatii serviciilor, dar ca pentru a avea si mai bune conditii este nevoie ca ANRE sa aprobe noi majorari pentru tarifele de distributie si transport. „Noi suntem dispusi sa investim, dar voi trebuie sa platiti”, a fost concluzia finala a celor amintiti.

Unde-i Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei in toata aceasta ecuatie? Caci, concluziile Consiliului Concurentei i-au fost transmise acesteia cu mult inanite de a afla noi, consumatorii, despre ele. Unde-i Ministerul Energiei, aceasta institutie care nu a facut absolut nimic in sensul eliminarii problemelor pe care societatile din subordine le au, sau le ridica in momentul de fata?

Concluziile Consiliului Concurentei nu se refera insa numai la problema tarifelor de distributie si transport, ci si la cea a functionarii pietei de energie electrica. Publicatia Energy-Center a surprins in nenumarate randuri faptul ca exista probleme in piata si ca nimeni nu le vede, sau se face ca nu le vede, Iata ca si Consiliul Concurentei ne da dreptate.

„In Romania, companiile folosesc preponderent cate o singura sursa primara pentru producerea energiei electrice (apa, carbunele, combustibilul nuclear, pacura, gazul natural, vantul, biomasa), in timp ce alte companii europene folosesc un mix de tehnologii ceea ce le asigura o functionare optima. Ca urmare, autoritatea de concurenta recomanda companiilor din domeniu sa investeasca in diversificarea tehnologiilor de producere a energiei electrice pentru a deveni mai flexibile in livrarea energiei si, implicit, mai competitive. Consiliul Concurentei subliniaza importanta asigurarii independentei companiilor proprietatea statului si considera ca este necesara realizarea unei delimitari intre rolul de actionar si cel de administrator al Ministerului Energiei, Intreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri cu privire la companiile din sectorul de producere a energiei electrice.”

Sunt doar cateva dintre observatiile CC, care dau peste cap inclusiv acel mix energetic existent in momentul de fata in Romania si pe care il lauda toti. Din pacate, observatiile acestea nu intereseaza pe nimeni.

„Comparativ cu celelalte state europene, in anul 2012, productia neta de energie electrica a pozitionat Romania pe locul 14, alaturi de Grecia. Productia neta de energie electrica inregistrata la nivel national a reprezentat aproximativ 1,7% din productia de energie electrica inregistrata la nivelul Europei. Totodata, a reprezentat 9,06% din cantitatea de energie electrica produsa la nivelul Germaniei, 9,95% din cea produsa la nivelul Frantei, respectiv 15,52% din productia de energie electrica a UK si 18,65% din cea a Italiei. In acest context, sunt relevante pozitiile detinute de marile grupuri producatoare de energie electrica la nivel european in previzionata implementare a pietei unice de enegie electrica la nivelul Europei.

Astfel, potrivit informatiilor disponibile pe adresele web ale companiilor, grupul E.On are o capacitate instalata de cca 61.090 MW, grupul RWE de cca. 51.977 MW, grupul de cca. 140.400 MW, grupul GDF de 113.700 MW, grupul CEZ de 15.199 MW, grupul Enel de cca. 69.000 MW, in timp ce capacitatea instalata totala inregistrata la nivelul Romaniei in 2014 era de 24.073,91 MW La nivel national consumul de energie electrica a inregistrat. , in perioada 2011 -2014, o scadere continua, iar pentru perioada imediat urmatoare se apreciaza ca acest trend descrescator se va stabiliza. Cu toate acestea, chiar daca luam in considerare scenariul favorabil, consumul de energie electrica inregistrat in Romania va ajunge, cel mai devreme in anul 2017, la nivelul celui inregistrat in anul 2011. Asadar, luand in considerare prognozele de consum realizate de operatorul de transport, se apreciaza ca, pana in anul 2020, consumul de energie electrica la nivel national nu va inregistra o crestere accelerata.

In Romania, pretul energiei electrice pentru populatie este reglementat, ceea ce a determinat mentinerea unui nivel redus comparativ cu alte state europene. Astfel, in 2013 Romania se situa printre statele cu cele mai scazute preturi la energia pentru consumatorii casnici, aflandu-se pe locul 8 cu 0,128 euro/kWh, la polul opus cu cele mai mari preturi aflandu-se Danemarca cu 0,294 euro/kWh si Germania cu 0,292 euro/kWh,” conchide Consiliul Concurentei.